Strefa pacjenta
Strefa lekarza
Badanie słuchu

Badanie słuchu

Program badań przesiewowych słuchu dla uczniów klas pierwszych szkół podstawowych

Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice! Zapraszamy do wzięcia udziału w bezpłatnym Programie badań przesiewowych słuchu, który jest skierowany do uczniów klas pierwszych Szkół Podstawowych.
Program finansowany z budżetu powiatu bielskiego
Realizatorem programu jest Szpital św. Łukasza S.A. w Bielsku-Białej
Zazwyczaj myślimy, że słyszymy dzięki naszym uszom, ale tak naprawdę to mózg odpowiada za słyszenie. Ucho wychwytuje fale dźwiękowe z otoczenia i przekazuje je do mózgu, gdzie informacje słuchowe są przetwarzane, a następnie nadawane jest im znaczenie. U dzieci z ubytkiem słuchu dźwięki nie docierają do mózgu w prawidłowy sposób. Takie dzieci mają problem nie tylko ze słyszeniem, ale również z rozwijaniem połączeń neuronowych, które są fundamentem ich rozwoju. Nawet lekki ubytek słuchu jednostronny czy obustronny – sprawia, że dźwięk nie może przejść przez uszy, aby dotrzeć do mózgu. Czasami trudno zauważyć ubytek lekki ubytek słuchu, w tym również ubytek w jednym uchu. Nawet lekki ubytek słuchu wpływa negatywnie umiejętność uczenia poprzez słuchanie. Możliwe oznaki ubytków słuchu:
  • dziecko wydaje się zaskoczone, gdy ktoś je wołał lub nie zauważa, że ktoś spoza zasięgu jego wzroku coś mówi
  • dziecko siedzi blisko telewizora i zwiększa głośność
  • dziecko ma kłopot z rozumieniem mowy przez telefon, przekłada telefon „z ucha do ucha”, żeby lepiej słyszeć
  • rodzice mają wrażenie, że dziecko „nie słucha” – nie słyszy cichej mowy i szeptu
Jak to wpływa na dzieci? (grafika szkoła, oceny albo krzyczący nauczyciel)
  • pojawiają się trudności z czytaniem ze zrozumieniem czy pisaniem ze słuchu, często z nauką języka obcego, którego nauka głównie opiera się na zmyśle słuchu
  • dzieci z ubytkiem słuchu często nie rozumieją poleceń nauczyciela i dlatego w szkole mają wrażenie, że dziecko jest nie grzeczne. Dzieci mają problem ze śledzeniem toku lekcji – nie zawsze wiedzą co zrobić
  • niedosłuch może w znacznym stopniu wpłynąć na zdolności interpersonalne. Nie zwlekaj z dokładnym zbadaniem dziecka! Liczne badania wykazują, że nastolatkowie z ubytkiem słuchu mają zaledwie kilkoro przyjaciół i zdecydowanie trudniej jest im nawiązywać relacje. Bardzo często, już u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, pojawia się poczucie odrzucenia i alienacji. Takie szkolne doświadczenia przekładają się później na dorosłe życie. Dziecko dorastające bez poczucia akceptacji ze strony otoczenia może za kilka lat stać się dorosłym, któremu trudno zdobyć czy utrzymać pracę oraz wejść w poważniejsze związki.
Częste przyczyny ubytków słuchu u dzieci:
  • Ubytek słuchu może być wrodzony lub nabyty. W razie podejrzenia niedosłuchu u dziecka należy zawsze udać się do lekarza laryngologa.
Ubytki słuchu, które mają charakter przejściowy i są do wyleczenia:
  • Infekcje ucha – mogą przebiegać objawowo (ból ucha, gorączka, katar) lub bezobjawowo (brak bólu, lekki niedosłuch – mało zauważalny dla otoczenia, ale wpływający na rozwój dziecka). Do częstych infekcji ucha może się przyczyniać np. przerost migdałka gardłowego.
  • Woskowina – nagromadzona w przewodzie słuchowym może blokować dopływ fal dźwiękowych do ucha.
  • Najczęściej niedosłuch przewodzeniowy występuje w grupie dzieci w wieku od 6-7 r. życia.
Ubytki słuchu o charakterze trwałym (często nabyte w dzieciństwie), których nie można leczyć farmakologicznie:
  • W większości przypadków rozwiązaniem są aparaty słuchowe lub implanty ślimakowe.
Ubytki centralne (CAPD):
  • Narząd słuchu funkcjonuje prawidłowo (badania słuchu nie wykazują ubytków) ale bodźce słuchowe są źle przetwarzane w mózgu. Efektem tych zaburzeń są 3 problemy w nauce, koncentracji, utrzymaniu uwagi, rozumieniu złożonych poleceń, czytaniu i pisaniu, często dzieci są nadwrażliwe słuchowo.
  • W celu oceny przetwarzania słuchowego należy zbadać słuch najlepiej u lekarza laryngologa, a następnie udać się do logopedy lub protetyka słuchu, który wykonuje testy wyższych funkcji słuchowych (CAPD).
Kto może pomóc Twojemu dziecku?
  • Otolaryngolog – lekarz specjalizujący się w diagnozowaniu – ocenia, czy występują ubytki słuchu i w razie potrzeb podejmuje leczenie. W razie podejrzewania u dziecka ubytków słuchu, wizyta jest konieczna.
  • Protetyk Słuchu – osoba posiadająca kwalifikacje i zakresie doboru i dopasowania pomocy słuchowych. Wykonuje badania słuchu oraz często testy w kierunku przetwarzania słuchowego – niedosłuchu centralnego (CAPD)
  • Logopeda – ocenia zaburzenia mowy oraz komunikacji oraz zajmuje się rehabilitacją.
Na czym polega przesiewowe badanie słuchu? Szybkie wykrycie problemu – jeżeli u dziecka występują któreś z symptomów, to należy udać się do laryngologa, logopedy lub protetyka słuchu. Badanie przesiewowe, to nie dokładna diagnoza!
Logo Szpitala św. Łukasza

Wielospecjalistyczny Szpital w Bielsku-Białej. Nowoczesny budynek z kompleksowym zapleczem diagnostycznym, wysoko wykwalifikowaną kadrą i oddziałem szpitalnym.

Ikona - komorka ul. Bystrzańska 94B, 34-309 Bielsko-Biała

Szpital św. Łukasza S.A.
ul. Bystrzańska 94B, 34-309 Bielsko-Biała
NIP: 5472145493, REGON: 243161232,
Sąd Rejonowy w Bielsku-Białej VIII Wydział Gospodarczy, KRS: 0000656269

WAŻNE INFORMACJE


Poznaj nas jeszcze lepiej na naszych mediów społecznościowych.

Copyright © Szpital św. Łukasza | Projekt i realizacja strony www - Agencja Marketingowa InterAktywni

+48 33 819 95 10
MENU